5 TIPS UNTUK KEKAL CANTIK SELEPAS BERSALIN

01:13

Assalammualiakum & Salam Sejahtera Buat Semua Pembaca 
Dengan Nama ALLAH S.W.T , Yang Maha Pemurah , Lagi Maha Penyayang

Hai semua ! . okey . Hari ini .. saya nak kongsikan tips untuk kekal cantik selepas bersalin buat semua wanita diluar sana. 
.
Siapa yang tak nak cantik kan ?? tapi sayang .. nak cantik nie .. ada cara nya dan langkah yang kita kena buat dan ikut .. wanita selepas bersalin nie, tidak boleh sesuka hati membiarkan diri tanpa dirawat dan mengikut cara yang betul .
.
Wanita hari ini atau zaman sekarang nie, ramai yang tidak tahu cara yang terbaik berpantang buat mereka yang baru melahirkan cahaya mata kesayangan tu . Ramai yang mengikut cara Moden, cara moden bukan tidak boleh,boleh sahaja . 
.
Tapi kita orang Melayu nie, ada adat dan cara yang terbaik yang telah diturunkan oleh Nenek Moyang kita . Iaitu cara Tradisional lah yang lebih bagus dan baik buat tubuh badan kita.
_________________________________________________________

.

Disini saya kongsikan 5 tips yang terbaik , yang boleh anda ikut dan amalkan yee .



1) BERTANGGAS

Tujuan utama bertangas ialah untuk mengecutkan rahim serta saluran peranakan juga mengeluarkan kekotoran daripada badan ibu bersalin. Antara bahan-bahan yang diperlukan ialah daun senduduk dan sabut kelapa. Asap daripada bahan tersebut diasapkan pada seluruh anggota badan ibu. Amalan ini jika dilakukan pada setiap hari selama masa pantang dapat memberi kesegaran kepada tubuh ibu tersebut. Kulit ibu akan menjadi tegang semula dan berwarna kekuningan kerana diresapi oleh asap bahan tangas itu.

2) BERTUNGKU

Bertungku dikatakan boleh menghindarkan kulit perut serta anggota tubuh lain daripada menjadi berkedut-kedut. Bertungku dan bertangas ketika dalam pantang memang mendatangkan manfaat. Bagaimanapun dalam amalan tradisional, wanita yang menggunakan tungku panas boleh mengatasi masalah kesakitan selepas bersalin. Kesakitan dapat dikurangkan dengan meletakkan tungku.

3)BERBENGKUNG

Amalan memakai bengkung masih dilakukan oleh kebanyakan wanita melayu selepas mereka bersalin. Amalan berbengkung biasanya dilakukan dalam masa pantang selama kira-kira 44 hari. Berbekung dapat memberi sokongan kepada otot-otot perut dan mengendurkan otot-otot pada bahagian punggung akibat kehamilan. Amalan ini juga memberi keselesaan kepada wanita selepas melahirkan anak.

4) BERURUT

 Berurut selepas bersalin masih diamalkan oleh kebanyakan wanita Melayu. Walaupun urut adalah perbuatan yang pasif, namun ia memberi keselesaan kepada otot-otot badan yang menjadi tegang semasa proses kehamilan. Berurutjuga dikatakan dapat menyegarkan badan yang lemah tetapi ia tidak dapat memperkukuhkan saraf dan otot badan.

5) MAKAN UBAT/JAMU

Selepas bersalin kebanyakan wanita Melayu akan memakan jamu atau majun. Jamu boleh dibeli atau diramu sendiri daripada akar kayu dan rempah ratus. Ramai wanita makan jamu selepas bersalin bertujuan untuk mempercepatkan proses pemulihan badan mereka. Kebanyakan wanita berasa kesejukan selepas melahirkan anak.

Anda boleh amalkan ubat periuk untuk ibu bersalin . Kerana ubat periuk terdiri dari kandungan dan bahan herba semulajadi khusus buat wanita selepas bersalin.

- Mengeluarkan darah kotor
- Mengecutkan urat perut yang kembung
- Mencegah badan dari dimasuki angin
- Menghilangkan lesu-lesu badan
- Membina tenaga selepas bersalin. 

- Ia dipercayai berfungsi sebagai antipasmodik, dypepsia serta merawat flatulen, kolik dan lumbago.

Aturan makan: Satu bungkus, direbus dengan 5-6 gelas air sehingga mendidih pagi dan petang ( ulangi dan sekiranya sudah tawar segera dibuang airnya. )
________________________

UNTUK KEKAL CANTIK DAN AWET MUDA
ANDA BOLEH MENGAMALKAN

SEKIRANYA ANDA INGIN MENGETAHUI KEBAIKAN DAN MANFAAT HERBA WANITA HARMONI BUAT ANDA
BOLEH KLIK DI SINI

http://biotradenohresourcescom.blogspot.my/2017/07/kebaikan-kacip-fatimah.html


kelulusan JAKIM & MeSTI
.

UNTUK ANDA DAPATKAN 

HUBUNGI DI TALIAN : 

013 779 5567

013 779 5567

013 779 5567


ATAU

DATANG KE ALAMAT :

NO 3 & 5 kompleks PPHT,Hentian Penawar Jln Sg Chemaran 81930 Bandar Penawar,Johor.
.



Semoga Sihat Selalu Bersama Bnoh . 
.
www.biotrade.com.my & www.biotradenohresourcescom.blogspot.com.my
.
#biotradenohresources
#bnohmalaysia 
#tokotenagakeluarga
#kilangherba 
#syarikatoem 








You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images